Jak powstał EV4 CITY QUAD?
Od urodzenia mieszkam w europejskiej stolicy Polski. Przemieszczając się po Warszawie, która z roku na rok jest coraz bardziej zakorkowana, brakowało mi alternatywnego środka transportu, którym mógłbym bez problemu ominąć uliczne korki. Nie mogłem się pogodzić z codziennym, bezsensownym i kosztownym marnowaniem czasu. Zacząłem zastanawiać się nad opracowaniem innowacyjnego pojazdu, który umożliwiałby szybszy miejski transport. Sporządziłem spis moich oczekiwań i doszedłem do następujących wniosków:
Pojazd miał by być:
- Szybszy od roweru,
- Musi posiadać własny napęd,
- Produkt wysokiej jakości,
- Duży zasięg bez potrzeby ładowania lub tankowania,
- Tani w eksploatacji,
- Bezobsługowy,
- Byłby na tyle poręczny, aby można go było zabrać do windy, biura, domu, metra itp.
- Cichy,
- Niezawodny,
- Na tyle mały, aby można nim było jeździć po ścieżkach rowerowych parku lesie itp.
- Musi być ekologiczny i nie wydzielać spalin,
- Jazda na nim musi być łatwa i dostarczać dużo przyjemności,
- Powinien być dużo bardziej stabilny od klasycznego jednośladu, roweru lub skutera.
Szukając rozwiązania, które połączyłoby te wszystkie cechy doszedłem do wniosku, że masa pojazdu musi mieć ok. 50 kg, wymiary zbliżone do roweru i napęd elektryczny. Pozostał jeszcze jeden spory problem jak zwiększyć stabilność pojazdu jednośladowego, lub jak spowodować żeby stabilny pojazd dwuśladowy był na tyle wąski, żeby mieścił się na ścieżce rowerowej a jednocześnie nie miał tendencji do przewracania się na zakręcie. Zacząłem szukać rozwiązania technicznego, które połączyłoby zalety jednośladu i dwu śladu. Wzorując się na konstrukcji zespołu sterowania w małych samolotach postanowiłem na ich podstawie zaprojektować innowacyjne zawieszenie, które posiada właśnie EV4. Pojazd ten posiada 4 koła więc jest pojazdem dwuśladowym, ale potrafi przechylać się na zakręcie tak jak jednoślad.
EV4 CITY QUAD od samego początku był projektowany tak samo jak konstrukcja samolotu. Starałem się uzyskać małą masę. Prawie wszystkie elementy wykonane są z lotniczego bardzo wytrzymałego stopu aluminium. Ciekawostka jest rama główna pojazdu, która tak samo jak konstrukcja samolotu jest nitowana co powoduje, że jest jeszcze bardziej wytrzymała i lekka. Niezależne zawieszenie jest zawieszeniem adaptacyjnym. Jest tak zaprojektowane, aby w każdym momencie potrafiło dopasować sie do kształtu terenu. Niezależnie od rodzaju nawierzchni, nierówności, konta nachylenia drogi wzdłuż lub w poprzek kierunku jazdy, EV4 wszystkimi kołami równomiernie i z taką samą siłą dotyka podłoża. Dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego oraz przekładni na paskach zębatych emisja hałasu jest bliska zeru, co pozytywnie wpływa na komfort jazdy. Mała masa pojazdu oraz zastosowanie nowoczesnych i wydajnych akumulatorów litowo jonowych pozwoliły osiągnąć zasięg niespotykany w obecnie produkowanych rowerach, skuterach czy hulajnogach elektrycznych. Amortyzacja to dwa amortyzatory rowerowe z regulacją twardości i tłumienia. Hydrauliczne hamulce tarczowe na 4 koła umożliwiają bardzo krótką drogę hamowania, dzięki czemu EV4 jest bardzo bezpieczny. Jazda tym pojazdem dostarcza niesamowitych wrażeń. Prowadzi się go bardzo łatwo. Cztery koła powodują to, że stabilność EV4 jest nieporównywanie wyższa niż pojazd jednośladowy.
EV4 CITY QUAD
Napęd: 2x silnik DC 800W
Akumulator: Li-Ion 36 V, 43 Ah
Hamulce: hydrauliczne tarczowe na 4 koła
Szerokość: 60 cm
Długość: 150 cm
Wysokość: 110 cm
Waga: 41 kg bez akumulatora, 53 kg z akumulatorem
Zasięg: 90-130 km
Prędkość: maks. 35 km/h
Zawieszenie: 2 amortyzatory rowerowe
Opony: 47-305 (16 x 1.75)
Przełożenie: paski zębate
System przechylania mechaniczny
Rama z lotniczego aluminium
Siedzenie z regulacją wysokości